Tydzień Pomarańczowej Mocy
W dniach od 3 listopada do 7 listopada 2025 r. nasza szkoła bierze udział w realizacji działań profilaktycznych "Tydzień Pomarańczowej Mocy" pod hasłem "Moc w nas – razem przeciw przemocy, zawsze możesz zadzwonić po pomoc”.
To czas, w którym wspólnie chcemy pokazać, jak ważne jest tworzenie bezpiecznych miejsc nauki i budowanie relacji opartych na szacunku.
"Tydzień Pomarańczowej Mocy" to akcja o charakterze profilaktycznym, która ma na celu przeciwdziałanie przemocy, promowanie szacunku i budowanie pozytywnych relacji.
Kolor pomarańczowy jest symbolem energii, ciepła i nadziei, a uczestnicy często noszą pomarańczowe elementy odzieży, aby wyrazić solidarność z ofiarami przemocy i sprzeciw wobec agresji.
Cele i korzyści projektu:
Podniesienie świadomości uczniów na temat przemocy i jej skutków.
Wyposażenie uczniów w narzędzia do radzenia sobie z przemocą.
Wzmocnienie relacji rówieśniczych i budowanie atmosfery wsparcia.
Promowanie wartości takich jak szacunek, empatia i odwaga cywilna.
Wspólna integracja i wzmocnienie poczucia wspólnoty w szkole.
Dzień 1.
PONIEDZIAŁEK – DZIEŃ POMARAŃCZOWEJ MOCY
Hasło: „Pomarańczowy to kolor odwagi i dobroci!”
DZIEŃ POMARAŃCZOWEJ MOCY ZA NAMI!
Pierwszy dzień szkolnego tygodnia pod hasłem przeciwdziałania przemocy już za nami!
Dziś cała społeczność szkolna i przedszkolna zjednoczyła się wokół idei odwagi, dobroci i szacunku.
Pomarańczowy kolor królował w salach i na korytarzach – symbolizując naszą wspólną moc działania przeciw przemocy.
Dziękujemy wszystkim uczniom, przedszkolakom, nauczycielom i rodzicom za zaangażowanie i pozytywną energię!
Zachęcamy, by przez cały tydzień nosić pomarańczowe akcenty – przypominając sobie, że „Pomarańczowy to kolor odwagi i dobroci!”
Dzień 2.
WTOREK – DZIEŃ DOBREGO SŁOWA
Hasło: „Słowa mają moc – wybieram dobre!”
W 2. dniu Pomarańczowego Tygodnia Mocy pod uczniowie i przedszkolaki brali udział w działaniach promujących kulturę języka i wzajemną życzliwość.
W przedszkolu odbyły się zabawy „Magiczne słowo” oraz tworzenie plakatów „Słowa, które lubię słyszeć”.
Uczniowie klas 1–8 przygotowali „Chmurę Dobrych Słów” i „Słoik Dobrych Słów”, a nauczyciele rozpoczęli lekcje od „dobrego słowa dnia”.
Starsze klasy tworzyły tablice inspiracji i rozmawiały o mocy słów – jak mogą ranić i leczyć.
Dodatkowo uczniowie obejrzeli trzy spektakle profilaktyczne:
„Tajemnica zaginionych książek” – dla grup 0–3, zabawna historia o uzależnieniu od Internetu i odkrywaniu radości życia poza ekranem.
„Pozorna gra” – dla klas 4–6, opowieść o dziewczynie Idze i zagrożeniach płynących z gier oraz mediów społecznościowych.
„Influencerka” – dla klas 7–8, spektakl poruszający temat presji świata mediów, potrzeby akceptacji i prawdziwych wartości w życiu młodych ludzi.
Dzień 3.
ŚRODA –"DRZEWO MOCY"
Hasło: „Powiedz STOP przemocy – budujemy relacje oparte na szacunku”
W środę na korytarzu szkolnym pojawiła się fotobudka, w której uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy szkoły mogli zrobić wspólne zdjęcia z pozytywnymi hasłami zachęcającymi do życzliwości, wsparcia i budowania dobrych relacji. Fotobudka cieszyła się dużym zainteresowaniem – była okazją do integracji, uśmiechu i zatrzymania na chwilę tego, co najważniejsze w naszej społeczności.
W salach lekcyjnych na drzwiach powstały symboliczne „Drzewa Bez Przemocy”. Każda klasa otrzymała zadanie stworzenia drzewa, którego liśćmi stały się słowa, gesty i zachowania sprzyjające bezpieczeństwu emocjonalnemu: szacunek, rozmowa, pomoc, zrozumienie, wsparcie, tolerancja, empatia.
Uczniowie wspólnie zastanawiali się, jak walczyć z przemocą i jak reagować, gdy ktoś jej doświadcza. Była to okazja do rozmów o wartościach oraz o tym, jak ważne jest zauważanie drugiego człowieka. Dzień zakończył się wystawą drzwi klasowych oraz wspólnym oglądaniem zdjęć z fotobudki.
Atmosfera była radosna, pełna otwartości i wzajemnej życzliwości – dokładnie taka, jakiej chcemy w naszej szkole każdego dnia.
Dzień 4.
CZWARTEK –"DZIEŃ BEZ PRZEMOCY"
Hasło: „Pomarańczowy Korytarz Mocy”
Celem działań było wzmacnianie poczucia wspólnoty oraz symboliczne pokazanie, że szkoła jest miejscem bezpieczeństwa i dobra. W oddziałach przedszkolnych dzieci tworzyły kolorowe girlandy z papierowych dłoni z hasłami: „Pomagam”, „Dzielę się”, „Przytulam”, „Słucham”.
Następnie wzięły udział we wspólnej zabawie „Tunel Przyjaźni”, podczas której przechodząc pod trzymanymi rękami kolegów, słyszały miłe słowa i pochwały.
Uczniowie klas I–III przygotowali klasowe girlandy dłoni z hasłami: „Pomagam”, „Nie krzyczę”, „Słucham”, „Mówię miło”.
Korytarze szkolne ozdobiono w barwach pomarańczowo-czerwonych, tworząc symboliczny „Pomarańczowy Korytarz Mocy”. Odbyły się krótkie pogadanki na temat znaczenia życia bez przemocy i budowania dobrych relacji. Uczniowie klas IV–VIII wykonali „Tunel dobra” z girland dłoni z wartościami budującymi relacje.
Dzień 5.
PIĄTEK –"DZIEŃ MOCY DOBRA"
Hasło: „Każdy może czynić dobro”
Celem dnia było podsumowanie całego tygodnia, refleksja nad wartościami oraz wzmacnianie odpowiedzialności za klimat klasy i szkoły.
Przedszkolaki wspólnie stworzyły plakat „Robimy dobro każdego dnia!”, na którym umieściły swoje rysunki przedstawiające dobre uczynki. Wzięły także udział w zabawie „Łańcuch dobra”, przekazując sobie uśmiech i dobre słowo.
W klasach I–III uczniowie opracowali „Kodeks klasy bez przemocy”, zawierający zasady: „Nie bijemy się”, „Pomagamy sobie”, „Mówimy miło”.
Każdy podpisał się pod kodeksem odciskiem dłoni. Na zakończenie wyróżniono dzieci, które w czasie tygodnia szczególnie wykazywały się życzliwością i pomocą innym.
Uczniowie klas IV–VIII stworzyli „Kodeks Dobrego Zachowania”, w którym zapisali zasady: „Nie wyśmiewam”, „Reaguję, gdy widzę krzywdę”, „Wspieram, a nie oceniam”.
Dokument został podpisany przez uczniów i wyeksponowany w klasach.

