„BohaterOn – włącz historię!” 2025
Sprawozdanie z realizacji projektu „BohaterOn – włącz historię!” 2025
W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klas IV–VIII naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „BohaterOn – włącz historię!”, którego celem jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz popularyzowanie wiedzy o bohaterach walczących o wolność Ojczyzny.
Tegoroczna edycja projektu skupiała się na roli kobiet w Powstaniu Warszawskim – zarówno tych walczących z bronią w ręku, jak i sanitariuszek, łączniczek, opiekunek rannych czy kobiet wspierających powstańców w codziennej walce o przetrwanie.
Przebieg działań: Klasy IV–V Młodsi uczniowie uczestniczyli w zajęciach pt. „Przy takich dziewczynach nie można było się bać”, podczas których poznali sylwetki bohaterek Powstania Warszawskiego – młodych dziewcząt, które pełniły funkcje łączniczek, sanitariuszek i opiekunek rannych.
Dzieci rozmawiały o odwadze, poświęceniu i dobroci kobiet w trudnych czasach wojny. Następnie wykonały symboliczne ordery i odznaczenia dla powstańczych bohaterek. Prace plastyczne wyrażały wdzięczność, podziw i szacunek wobec ich odwagi.
Zajęcia zakończyły się wspólnym omówieniem prac i prezentacją wykonanych orderów na gazetce szkolnej. Klasy VI–VIII Starsze klasy realizowały temat „Kobiety w Powstaniu Warszawskim”. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny poświęcony losom kobiet walczących w 1944 roku, a następnie zapoznali się z biografiami wybranych bohaterek, m.in. sanitariuszek, łączniczek i uczestniczek walk w różnych dzielnicach Warszawy.
Na podstawie zdobytych informacji uczniowie wypełnili karty pracy, które pozwoliły im pogłębić refleksję nad znaczeniem odwagi, poświęcenia i solidarności w czasie wojny. Podczas zajęć odbyła się również dyskusja na temat współczesnego rozumienia słowa „bohaterka” oraz roli kobiet w historii i dzisiejszym świecie.
Udział w projekcie „BohaterOn – włącz historię!” 2025 był dla uczniów okazją do poznania niezwykłych postaci kobiet, które w czasie Powstania Warszawskiego wykazały się ogromną odwagą, siłą ducha i miłością do Ojczyzny.
Zajęcia uświadomiły uczniom, że bohaterstwo nie zawsze oznacza walkę z bronią w ręku – często jest to codzienna służba, troska o innych i wiara w wolność.
Rezultaty: • wzbogacenie wiedzy historycznej uczniów,
• rozwijanie postaw patriotycznych i empatii,
• popularyzacja wiedzy o kobietach w Powstaniu Warszawskim,
• wzmocnienie więzi międzypokoleniowej poprzez rozmowy o wartościach,
• powstanie ciekawych i wartościowych prac plastycznych oraz refleksyjnych wypowiedzi uczniów.

